Redaktionell artikel – Panduro Magazine

Redaktionella artiklar och inspirationstexter till Panduro Magazin. Tidningen på runt 50 sidor innehöll DIY-tips, trender samt inspiration och skickades ut till kunder och delades ut i samtliga butiker i ett hundratal butiker. Panduro Magazine gavs ut fyra gånger per år.
Redaktionell artikel
Redaktionell artikel

FRÅN SKATEBOARD TILL KALLIGRAFI

Foto: Said Karlsson Text: Helene Adler

 

– Jag älskar att lära mig nya saker. Faktum är att jag är beroende av det. Så säger Peter Liedberg, skataren från Malmö som drog till Tokyo för att hålla workshops i kalligrafi. Vi bestämde oss för att prata lite mer med Peter, eller Letterboy som han också kallar sig, om vad det är som fängslat honom så med konsten att forma vackra bokstäver.

 

Vid första anblicken ser han ut att vara den där supercoola skataren som alla kidsen vid rampen ser upp till och som lär dem en massa grymma tricks. Och visst är han skatare. Han började åka som 13-åring och älskar fortfarande klädstilen, graffitin och hela kulturen, som han säger har format honom mycket. Efter gymnasiet åkte Peter till Australien, närmare bestämt till Perth, där han utbildade sig till grafisk formgivare.

 

– Första gången jag kom i kontakt med kalligrafi var när jag tittade runt på nätet på olika designjobb som andra gjort. Jag blev intresserad och tänkte att det kunde vara en bra sak att kunna använda i mina egna jobb.

 

Vem som helst som ser ett av alla de filmklipp Peter lägger upp på sitt Instagramkonto 

@letter_boy, förstår att han sedan dess lagt ner åtskilliga timmar på att som han säger, öva, öva, öva. Idag är det med lätta händer och en nästan kuslig exakt het som han formger de mest fantastiska bokstäver och ord i alla möj liga tänkbara stilar. Slarvig per-fektion, vackert sirligt och old school typografi, you name it, han behärskar dem alla.

 

Sedan ett år tillbaka bor Peter i Tokyo där  han för fulla hus håller workshops i kalligrafi. Han anlitas dessutom ofta av butiker, restauranger och andra företag för att designa  logotyper, skyltar och diverse andra roliga projekt, som till exempel att måla på skyltfönster.

– Något av det bästa med kalligrafi och hand lettering är att det kan användas till så mycket. Skillnaden mellan de två teknikerna är att kalligrafi skriver man med penna och hand lettering är när man skissar en text och därefter väljer hur man vill använda den. Man kan måla den, fylla i den med bläck eller bearbeta den i datorn.

Det är tydligt att Peter brinner för sin konst och när vi frågar honom vilka framtids planer han har drar han lite på svaret.

– Jag vill bli duktigare och lära mig mer. Man kan aldrig bli fullärd och just nu tränar jag mycket på en stil som jag inte har hållit på med så mycket innan.

TRE SNABBA TILL LETTERBOY


Vilka tips har du till nybörjare?

– Träna. Det hade varit skönt om det fanns en magisk penna som jag kunde ge till alla som vill ha en genväg men tyvärr. Tränar man så blir man duktig, så enkelt är det. Man behöver lika mycket anlag som man behöver för att lära sig äta med kniv och gaffel. Alla kan lära sig, det handlar bara om tid.


Hur många timmars övning ligger bakom dina fina textningar?

– Det är väldigt olika beroende på vad jag gör för jobb. Gör jag någonting som bara ska ut på Instagram så kan det gå på tio minuter. Gör jag en logotyp till ett företag så kan det ta två till tre veckor.


Om man vill lära sig kalligrafi, vad ska man börja med?

– Man ska börja med att hitta något som man tycker är snyggt och sen försöka kopiera det. Genom att kopiera bra kalligrafi lär man sig mycket och sen kan man börja göra egna originella verk.